Papers

[2017-1 Master's Thesis] 다중 미디어 이용자의 동영상 콘텐츠 이용행태에 관한 연구 - 멀티플랫포밍 이론을 중심으로

Master
작성자
admin
작성일
2018-03-28 07:02
조회
180
다중 미디어 이용자의 동영상 콘텐츠 이용행태에 관한 연구 - 멀티플랫포밍 이론을 중심으로

권소향 Kwon So Hyang



데스크톱 또는 PC, 노트북 부터 스마트폰, 태블릿PC, 스마트TV에 이르기까지 동영상을 시청할 수 있는 플랫폼이 다양해짐에 따라 이용자의 행태 또한 다양한 변화를 해왔다. 한정된 환경에서만 미디어를 이용했던 과거의 수동적인 행태에 비해 최근 기술의 발전으로 인하여 이용자가 원하는 시간 및 다양한 환경에서 능동적으로 미디어를 이용하는 것이 가능해졌다. 따라서 이용자는 미디어를 자유롭게 이용하게 되면서 다양한 행태를 보이고 있으며 최근, 미디어 동시 이용행태가 주목을 받고 있다. 이에 본 연구에서는 가장 대중화된 TV, PC, Mobile을 통해 동영상 콘텐츠를 이용하는 행태에 관심을 가지고 탐구해보고자 하였으며, 미디어 이용자 중심 관점에서 다중 미디어 이용행태를 알아보고자 하였다. 본 연구의 방법으로는 설문조사와 심층 인터뷰를 이용하였으며 설문조사의 경우에는 미디어를 이용하는 전국의 남녀 200명을 대상으로 미디어 이용행태와 사용하는 플랫폼의 조합 및 우선순위와 그에 따른 성향적 이용 동기를 알아보았다. 심층 인터뷰의 경우에는 개인적인 차원에서의 미디어 이용 실제 사용 행태를 알아보고자 이용자 6명을 대상으로 회상적 인터뷰를 진행하였다. 이를 통해 다중미디어 이용자의 행태분석을 통하여 상이함을 알 수 있었다. 따라서 본 연구는 단일미디어를 중심으로 한 기존의 이용행태 연구와는 다르게 두 가지 이상의 플랫폼 사용하는 이용자의 동시 이용행태를 알아보고자 한 점에서 의의가 있다. 마지막으로, 이를 통해 다중 미디어 이용자의 다양한 특성을 기반으로 한 동영상 콘텐츠 제작 가이드라인을 제시하고자 한다. 추후 본 연구를 기반으로 동영상 콘텐츠 관련 분야에서의 UX디자인에 적용되기를 기대한다.

In recent years, user’s behavior various changed, because diversi cation of platforms that can watch videos, such as desktops, PC, laptops, smartphone, tablet PCs, and smart TV. Recently, development of technology was possible to the actively using media in various environment and desired by the user, compare with past passive behavior using media in limited environment. Therefore, user have various behaviors as user use media freely. Recently, media concurrent usage behavior has been great interest. In this research, we try to explore with an interest in the form of using video content through the most popular TV, PC, and mobile. We investigation of user’s multiple media usage behaviors from perspective of media user. In this research, we used survey and in-depth interviews. In case of survey, investigation of media usage behaviors and combination of usage platforms and the priority based on nationwide 200 people using media. In case of in-depth interviews, we investigation of actual media usage behavior in personal side. So We has been a retrospective interview for 6 users. Therefore, this research has signi cance of investigation of concurrent using behaviors of user using 2 over platforms unlike the research of existing use behaviors on emphasis one media. And, in this research was meaningful to investigation of video contents user’s behaviors. Finally, we intend to produce a video clip production guideline based on the various characteristics of multiple media users.Based on this further study, we expect to apply to UX designs in the context of video content.


[Keywords]
Video contents, Multiple media use, Dispositional motives of media use, User behavior analysis, Multiplatforming