Paper

Ph.D's Thesis

2020

  • 김주웅. "컨텍스트 기반의 구조관계 중심 디자인 모델링 언어 시스템"
    Zhouxiong Zin. "Context-Based Relational Design Modeling Language System (CRDML)"
  • 소소매. "고령자를 위한 전시환경 UX디자인 융합 연구"
    Xiaomei Su. "A Study on the UX Design of Exhibition Environment for the Elderly"
  • 궁승도. "사용자 컨텍스트를 이용한 관광서비스 디자인"
    ChengTao Gong. "A Tourism Service Design Base on User Context"
  • 쑨리. "공업유산 관광의 여행객 체험가치에 관한 연구"
    Li Sun. "Study on Tourist Experience Value of Industrial Heritage Tourism"
  • 왕정. "박물관 문화 창의 제품의 문화 체험 디자인 연구"
    Zheng Wang. "Research on Cultural Experience Design of Museum Cultural and Creative Products"

2019

  • 이혜민. "고령자의 경험을 위한 디자인 분류 체계와 생활 인터페이스 연구"
    Hyemin Lee. "The Senior Citizen Experience Design Classification System and Life Interface"
  • 전우정. "인공지능 시대의 사용자 경험 디자인 역량 개발 방향에 관한 연구"
    Woojeng Chon. "Research on Direction of User Experience Design Competencies in the Artificial Intelligence Era"
  • 수종이.
    Zhongyi Shu. "Participatory Design With User and Artificial Intelligence "
  • 만수호.
    Chao Ma. "The Interaction Design Principles of the Over-the-counter Blockchain Transaction "
  • 유해암.
    Haiyan Liu. "Research on approach of interaction design language in the mobile environment"
  • 정령. "가상현실 기반 쇼핑의 경험 평가에 관한 연구"
    Ling Zheng. "A Study on the Evaluation of shopping Experiences based on Virtual Reality"
  • 요효동. "사용자 경험에 기반으로 도시 브랜드 재 포지션에 대한 연구"
    Xiaodong Yao. "Dynamic Positioning of City Brand Based on User Experience"
  • 정유리. "뮤지엄에서 여정에 기반한 참여적 전시에 관한 연구"
    Yuri Jung. "A Study on the Participatory Exhibitions based on the Journey in The Museum"
  • 두신. "주의력 가이드를 기반으로 한 VR 내러티브 연구"
    Xin Du. "Research on VR Narrative Bassed on Atten-tional Guidance"
  • 장몽. "의미 있는 공간경험을 목적으로 한 공간디자인 프로세스 연구"
    Meng Zhang. "A Sound Identity Structure in Communication Environment between Company User"
  • 루오잉. "증강 현실 기술에 기반한 교육 서비스 플랫폼"
    Luo Ying. "A Education Service Platform Design Based on Augmented Reality System"
  • 손희연. "통시적 페르소나에 기초한 소수민족 여행UX디자인에 관한 연구"
    Xiyan Sun. "Travel UX Design Research for Minority based on Diachronic Persona"
  • 마리. "퍼지 종합평가 기반 자폐아를 위한 공동 게임 매칭 모델 설계"
    Li Ma. "A Design of Cooperative Game Matching Model for Autisitic Children Based on Fuzzy Comprehensive Evaluation Method"

2018

  • 유상원. "어댑티브 미디어의 유형별 인터랙션 프로세스 연구"
    Sang Won Yu. "A Study on the Interaction Process by the Types of Adaptive Media"
  • 량배배. "사용자 경험에 기반한 모바일 융합 미디어 혁신 연구"
    Peipei Liang. "Mobile Converged Media Innovation based on User Experience"
  • 리오이통. "건강한 삶을 위한 시스템 설계 : DAMS헬스케어 모델"
    Yi Tong Liu. "A System Design for Health Life DAMS : Smart Healthcare Process Model"
  • 남궁기찬. "기업과 사용자 간 커뮤니케이션 환경에서의 사운드 아이덴티티 구조에 관한 연구"
    Kiechan Namkung. "A Sound Identity Structure in Communication Environment between Company and User"
  • 홍제이. "커뮤니케이션 변화에 따른 공간 그래픽 인터페이스 연구"
    Jay Hong. "A Study on Spatial Graphic Interface in the Changing Environment of Communication"

2017

  • 기수아. "업사이클링 산업에서의 능동적 브랜드 경험 시스템 연구"
    Soo Ah Key. "A Study on Conative Brand Experience System in Up-Cycling Industry"
  • 수연. "중국 중산층의 O2O의료 서비스 디자인 연구"
    Yun Su. "A Study on O2O Medical Service Design of Middle Class in China"
  • 왕주오란. "중국의 스마트 모빌리티 4 단계 UX에 대한 연구"
    Zhuoran Wang. "4-Level UX (User Experience) on Smart Mobility in China"
  • 장신쳉. "중국 고령화 배경 아래의 노인 여행 가치 공동 창조에 관한 연구"
    "Value Co-creation in Senior Tourism in the Context of a Population Aging in China"

2016

  • 서출항. "서비스 디자인을 위한 게미피케이션 구조에 관한 연구"
    Qihang Xu. "A Gamification Framework for Service Design"
  • 신창범. "신사업·신상품 발굴을 위한 미래예측 사용자경험시나리오 모델에 관한 연구"
    Chang Beom Shin. "User Experience Scenario Model by Future-forecast for Creating New Business and New Product"
  • 주필상. "스마트 디바이스 앱을 위한 사용자 경험 디자인 프로세스 연구"
    Pil Sang Ju. "A Study on the User Experience Design Process for Smart Device Application Software"

 


Master's Thesis

2020

  • 탕샤오쉐. "전자 상거래 생방송 사용자 행위 분석"
    XiaoXue Tang. "E-Commerce Live Broadcast User Behavior Analysis"
  • 곽호월. "휴대 전화에서 대화식 삭제 / 실행 취소 / 다시 실행 모드 재 설계 및 사용성"
    HaoYue Guo. "Redesigning the Interactive Mode of Delete / Undo / Redo in Mobile Phones and Its Usability"
  • 조여기. "레스토랑 서빙 로봇의 서비스 확장에 관한 연구"
    YuQi Zhao. "Research on Service Extension of Restaurant Serving Robot"
  • 배소영. "밀레니얼 세대의 가사노동 서비스연구"
    Soyoung Bae. "A Study on the Housework Service of Millennial Generation"
  • 황아영. "이해관계자와의 커뮤니케이션 환경에서 아이덴티티 방향성에 관한 연구"
    Ayeoung Hwang. "A Study on the Direction of Identity in the Communication Environment with Stakeholders"

2019

  • 김영은. "소형주거공간의 공간효율성을 위한 가구의 디자인 요소에 관한 연구"
    Yeongeun Kim. "A Study on the Design Elements of  Furniture for Space Efficiency in Small Space"
  • 박다솜. "소셜 로봇의 눈동자 언어를 통한 감성 커뮤니케이션에 관한 연구"
    Dasom Park. "A Study on Sensibility Communication through the Occultists of Social Robots"
  • 박정민. "국매 온.오프라인 쇼핑 모바일 간편 결제 서비스 사용자 통합적 경험 분석"
    Jungmin Park. "Integrative User Experience Analysis of Domestic Online Shopping Mobile Easy Payment Service"
  • 유명철. "다양한 게임 제어 방식이 게임의 공정성에 미치는 영향"
    Mingzhe Llu. "The influence of different game control methods on the "fairness" of video game"
  • 이승재. "웹과 앱 디자인 분야의 인공지능을 활용한 디자인 소프트웨어에 관한 연구"
    Seungjae Lee. "Exploring on design software using Artificial Intelligence in web and app design field"
  • 이지윤. "대화형 사용자 경험을 위한 상황 인식 기반의 스마트 리플라이 시스템 활용에 관한 연구"
    Jiyoon Lee. "Application of Situation-Aware Smart Replay System for Conversational User"
  • 임예징. "사용자 경험에 기반한 모바일 수면 앱의 기능 최적화 전략 연구"
    Yicheng Lin. "A study on the function optimization of mobile sleeping app based on user experience"
  • 장재인. "스마트 폰 네비게이션 사운드 알람 제공에 관한 연구 -부분 자율주행 제어권 전환 상황 중심으로-"
    Jaein Jang. "A Study on Providing Sound Alarm for Smartphone Navigation -Focused on the transition situation of partial autonomous driving control-"
  • 강예진. "사용자 경험 관점의 삶 구조화를 통한 삶 여정 지도(Life Journey Map) 모델 연구 - 하루, 일 년, 일생을 중심으로"
    Yaejin Kang. "A Study on Life Journey Map model through Structured Life from User Experience Perspective -Focused on a Day, a Year, a Lifetime-"
  • 노수향. "사용자 중심의 의료용 대마 소비 프로세스 방향성 연구"
    Soohyang Noh. "A Study on the Direction of User-Centered Medical Marijuana Consumption Process"
  • 신정훈. "스마트 홈에서의 재난 예방을 위한 사운드 데이터베이스 구축 및 활용 방안에 대한 연구"
    Junghoon Shin. "Study on the Sound Database and Applications for Disaster Prevention in Smart Home"
  • 양수지. "휠체어 사용 장애인의 이동 편의를 위한 UX디자인: 모바일 지도 앱을 중심으로"
    Suzy Yang. "UX Design to Improve Transit Convenience for the Disabled with Wheelchairs: Based on Mobile Mapp App "
  • 최슬기. "스마트워크의 조직과 개인의 만족도와 일과 삶의 균형에 관한 경험적 연구"
    Seulgi Choi. "An Empirical Study on the Organizational and Personal Satisfaction and Work-Life Balance with Smart Work"
  • 현윤아. "조명효과를 활용한 인공지능 디바이스의 감정 표현"
    Yuna Hyeon. "Expressing Emotion of Artificial Intelligence Devices Using Lighting Effects"

2018

  • 강마리. "B2B 환경 중심의 기업 퍼소나 연구 - 식품 포장용기 제조기업 'GSPACK' 중심으로"
    Mari Kang. "A Study on Company Persona to B2B Markets - Food package manufacturers and suppliers 'GSPACK' case study"
  • 권희진. "수신자와의 심리적 거리감이 이모티콘 사용 행태에 미치는 영향 : 한국과 중국 사용자를 중심으로"
    Hee Jin Kwon. "The Influence of Psychological Distance on Emoticon's Usage Behavior - Based on Korean and Chinese users:
  • 박성주. "제품/서비스의 사용자 경험 디자인을 위한 유용성 기반 디자인 프레임워크"
    Seong Ju Park. "Design Framework Based on Usefulness for Product/Service User Experience Design"
  • 유채문. "모빌리티 발전에 따른 서비스 디자인 관점의 공유 모델 유형 분석"
    Chae Moon Yoo. "A Classification of Car Sharing Service Type in Service Design Perspective through Mobility Development"
  • 이동관. "헌혈 서비스 디자인 구조 개선에 관한 서비스 시나리오 개발 연구"
    Dong Koan Lee. "A Study on Sevelopment of Service Scenario for Improving Design Structure of Blood Donation Service"
  • 홍선미. "사진 공유 서비스디자인 개발 방향에 대한 연구 : 혼행족을 중심으로"
    Seon Mi Hong. "The Trend Design Development for Mobile Application of Picture Sharing : Focusing on People Trip Alone"
  • 장일. "중국에서 농업제품 쇼핑행위와 개선점에 관한 연구"
    Yi Zhang. "A Research on the Behavior of Shopping for Agricultural Products and Design Insights in China"
  • 리리치에. "인터랙션과 화면전환이 모바일 애플리케이션에서 계층관계 인지에 미치는 영향"
    Yi Chieh Lee. "A study of Interaction and Transformation effect for Hierarchy Perception in mobile Application"

2017

  • 황서기. "게임의 불확정성 - 스마트폰 플랫폼 하에 LBS요소의 AR게임에 관한 연구"
    Rui Qi Huang. "A Study on the Uncertainty of Smartphone Games with LBS + AR Feature"
  • 김연주. "SNS 쇼핑몰 내 소비자와 판매자의 인터랙션에 관한 연구 : 사용성 평가를 중심으로"
    Yeon Joo Kim. "Interaction between Consumers and Seller on SNS Shopping Mall : Focusing on Usability Test"
  • 나주연. "인공지능 기반 대화형 인터랙션에 대한 사용자 경험 연구"
    Ju Yeoun Na. "User Experience Study on AI (Artificial Intelligence) Conversational Speech Interaction"
  • 안혜영. "노화 메타포를 적용한 로봇 UX 디자인 프레임워크"
    Hye Young An. "A Framework of Robot UX Design with Aging Metaphor"
  • 우주. "허벅지 부위를 중심으로 한 피부 기반 입력의 온바디 인터랙션 디자인"
    Zhou Yu. "On-body Interaction Design of Skin-based Input with the Thigh"
  • 이윤희. "자율주행차량 내 다중디스플레이 사용자 경험을 위한 콘텐츠 요소 연구"
    Yoon Hee Lee. "Content Elements for Multi-Display User Experience in Autonomous Driving Vehicles"
  • 이채원. "온라인 판매채널에서 소상공인의 판매경험에 관한 연구"
    Chae Won Lee. "Sales Experience of Business through Online Sales Channel"
  • 전혜미. "UX 디자인에 기반한 K-MOOC 서비스 사용성 개선에 관한 연구 : 인터페이스와 인터랙션을 중심으로"
    Hye Mi Jeon. "Usability Improvement of K-MOOC Service Based on UX Design : Focus on Interface and Interaction"

2016

  • 김유지. "B2B 환경에서 사용자 경험 디자인의 특징과 인식 : 국내 IT 서비스 산업을 중심으로"
    You Ji Kim. "The Characteristics and Awareness of User Experience Design in B2B Context : Focused on IT Service Industry in Korea"
  • 신인환. "모바일 간편 결제 서비스의 사용자 경험에 대한 연구 : 한국 및 중국 서비스를 중심으로"
    In Hwan Shin. "User Experience of the Mobile Convenient Payment Service : Focused on Korea and China Service"
  • 이승민. "교통약자의 대중교통 이동성 향상을 위한 경험 디자인 연구 : 고령자 및 외국인을 중심으로"
    Seung Min Lee. "User Experience Design for Improving Public Transportation Mobility of Traffic-Vulnerables : Focused on Elderly and Foreigner"
  • 이유경. "사용성 분석기반의 결제 서비스 평가 방법에 대한 연구"
    Yoo Kyoung Lee. "Usability Test for Payment Service"
  • 이정현. "디자인 협업을 위한 토탈 디자인 프로세스의 구조에 관한 연구"
    Jeong Hyun Lee. "A Structure of Total Design Process for Design Cooperation"
  • 이희원. "3D 터치를 이용한 자동차 인터페이스 디자인에 대한 연구"
    Hee Won Lee. "Automotive Interface Design Using 3D touch"
  • 임재철. "인터랙티브 가구의 특성에 관한 연구"
    Jae Chul Lim. "A Study on the Characteristics of Interaction of Furniture"
  • 하영경. "디지털 헬스케어 서비스 분류에 관한 연구"
    Young Kyong Ha. "Classification of Digital Healthcare Service"
  • 김정은. "온디맨드 서비스 유형별 확장된 결제 경험에 관한 연구"
    Jeong Eun Kim. "Extended Payment Experience by Types of On-Demand Services"
  • 박가영. "농인의 의사소통 시스템 UI 디자인에 관한 연구"
    Ka Young Park. "A Study on UI Design of Communication System for the Deaf"
  • 박영준. "린스타트업 기반 창업기회 발굴을 위한 서비스디자인 프로세스에 관한 연구"
    Young June Park. "A Study on the Service Design Process For Creating the Seeds of the Business ; based on the Lean Startup Methodology"
  • 서보배. "텐저블 인터페이스의 행위 중심 메타포가 학습 용이성에 미치는 영향 : 유아용 프로그래밍 교구를 중심으로"
    Bo Bae Seo. "The Influence of Verb Metaphors of Tangible User Interface on Learnability : Focused on Educational Programming Tool for Young Children"
  • 이소영. "국내 UX인력의 직무역량과 교육방안"
  • 이혜민. "심박 센서 웨어러블 디바이스의 사용자 가치 제공을 위한 디자인 요소 도출 및 적용 방안 연구 : 건강 정보 서비스 중심으로"
    Hye Min Lee. "Design Elements Derivation and Application to Provide User Value on the Heart Rate Sensor Wearable Device : Based on Health Information Service"
  • 정령. "농산물 전자상거래 온라인쇼핑몰 평가요인에 관한 연구"
    Ryeong Jeong. "An Evaluation Model of Agricultural E-Commerce Website"
  • 채유진. "학습 데이터 관리형의 교육 웹사이트를 위한 UX 평가표 개발"
    Yu Jin Chae. "Development of UX Assessment Table for Education Website of Learning Data Management"
  • 한성희. "제품 판매 활성화를 위한 지역특화 디자인에 관한 연구"
    Sung Hee Han. "A Study on Specialized Design to Increase Sales in the Regional Market"